Office 365 is goed, maar nog niet veilig genoeg. Dat wordt het wel met CensorNet Defence365.
De meeste bedrijven hebben de laatste jaren behoorlijk geïnvesteerd in cloudtechnologie vanwege de voordelen die SaaS biedt. Hoogwaardige gebruikerservaring, wendbaarheid en schaalbaarheid en de mogelijkheid om overal te werken. Er is ook een aanzienlijke verlaging van de onderhoudskosten van on-premises software en bijbehorende hardware.
De cloud is een cruciaal onderdeel van de digitale transformatie van elke organisatie. Maar de grotere flexibiliteit die cloud services bieden, brengt ook hogere risico’s met zich mee. Dit zijn risico’s die vaak onopgemerkt blijven tot een servicestoring, een afname van de kwaliteit van audio- of videoconferenties of zelfs een security incident zoals verlies van gegevens of een geslaagde phishing-poging.
Deze problemen doen zich voor omdat cloudserviceproviders niet al hun klanten op maat gemaakte aanbiedingen kunnen aanbieden die de unieke behoeften en kenmerken van een bedrijf ondersteunen. En hier kunnen externe leveranciers zowel de hiaten opvullen als de functionaliteit van de cloud uitbreiden, waardoor de veiligheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en uptime worden verbeterd.
Laten we als voorbeeld Office 365 (O365) nemen, een platform dat wordt gebruikt door meer dan 1,4 miljoen organisaties over de hele wereld, met ongeveer 185 miljoen individuele gebruikers. De mogelijkheden voor agile bedrijven zijn enorm positief en bieden naadloze werkmodellen die gebruikmaken van technologie zoals samenwerken, gedeelde bestandsopslag, email, messaging, conferenties en nog veel meer. En dit allemaal via een interface die de desktop, mobiel en internet dekt op een manier die gebruikers snappen en blij maakt.
Phishing blijft een gevaar
Maar hoewel O365 een reeks beveiligingsfuncties biedt – zoals spambescherming binnen EOP (Exchange Online Protection) – waarvan is bewezen dat ze aanzienlijk tijd en kosten besparen, kunnen de nieuwste aanvalstechnieken vaak door het net gaan. Denk aan accountovername, CEO-fraude en zeer gerichte phishing-campagnes bijvoorbeeld.
Er zijn ook zorgen over de beveiliging doordat gebruikers vrij zijn om gevoelige gegevens te delen, vaak zonder gedetailleerde controles die beveiliging- en compliance-teams voorheen verplicht hadden gesteld. De zorgen van die teams worden verergerd door de implementatierichtlijnen van Microsoft voor O365, die een directe internetverbinding naar de SaaS sterk aanbevelen. Dat betekent dat sommige interne veiligheidsmaatregelen zoals proxy’s en gateways worden omzeild; maatregelen die doorgaans sterk zijn afgestemd op de werkmethoden en het beveiligingsbeleid van de organisatie.
Ten slotte is er het probleem van servicekwaliteit en uptime. Hoewel O365 is voorzien van een SLA die een uptime van 99,9 procent garandeert (de 0,1 procent is voor geplande downtime van onderhoud), zijn het ongeplande uitval die onvermijdelijk optreedt op de meest ongelegen momenten die de productiviteit negatief kunnen beïnvloeden. En wanneer de dienst beschikbaar is, zijn er geen garanties dat de snelheid en kwaliteit van verbindingen op peil zullen zijn: audio- of videoconferenties kunnen worden beïnvloed door stotterende verbindingen, digitaal verminkte spraak en verloren videoverbindingen.
Voor volledige bescherming, continue beschikbaarheid en dus aanhoudende productiviteit moeten organisaties op zoek naar een externe leverancier, en hier kiest de Defence365 oplossing van Censornet voor een compromisloze aanpak. In plaats van last te hebben van downtime zonder email, worden uitval verholpen met een Emergency Inbox en conform (fraudebestendig) emailarchief. Dat betekent dat gebruikers toegang hebben tot e-mail, zelfs als het ergste gebeurt.
We vertellen je graag meer of bekijk de video over Defence365 van CensorNet!